Hikayat Hang Tuah
Hikayat Hang
Tuah Dari Berbagai Versi
Hikayat Hang Tuah – Hikayat Laksamana Hang Tuah ini telah melegenda di
masyarakat Melayu baik itu di Semenanjung, Kepulauan Riau, maupun Riau Daratan.
Banyak simpang siur cerita Hikayat Hang Tuah ini, antara sejarah dan mitos.
Maka saya mencoba menghadirkan Hikayat Hang Tuah dari Berbagai Versi.
Hikayat Hang Tuah (Wikipedia Melayu)
Hang Tuah ialah seorang pahlawan
legenda berbangsa Melayu pada masa pemerintahan Sultan Melaka di abad ke-15
(Kesultanan Melayu Melaka bermula pada 1400-1511 A.D). Menurut rekod sejarah,
beliau lahir di Kampong Sungai Duyong, Melaka kira-kira dalam tahun 1444 A.D.
Bapanya bernama Hang Mahmud manakala ibunya pula ialah Dang Merdu Wati. Bapanya
juga pernah menjadi hulubalang istana yang handal suatu ketika dulu, begitulah
juga ibunya yang merupakan keturunan dayang di istana.
Hang Tuah ialah Laksamana yang terkenal
dengan kesetiaannya kepada Raja dan merupakan petarung silat yang amat handal
dan tiada tolok bandingnya.
Hang Tuah dan empat orang kawannya: Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu menuntut ilmu bersama Adiputra di Gunung Ledang. Hang Tuah telah jatuh cinta pada Melor, anak orang asli yang tinggal di Gunung Ledang dan menjadi pembantu Adiputra. Selesai menuntut ilmu, mereka berlima kembali ke kota Melaka. Pada suatu hari, mereka berjaya menyelamatkan Dato’ Bendahara (iaitu Perdana Menteri) daripada seorang lelaki yang sedang mengamok. Dato’ Bendahara kagum dengan ketangkasan mereka dan menjemput mereka semua ke rumahnya dan seterusnya mengambil mereka untuk bertugas di istana. Sejak itu Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya amat disayangi oleh Sultan hinggalah Hang Tuah mendapat gelar Laksamana. Semasa mengiringi Sultan Melaka ke Majapahit di tanah Jawa, Hang Tuah telah berjaya membunuh seorang pendekar Jawa bernama Taming Sari.
Dalam pertarungan itu Taming Sari, seorang pendekar yang kebal yang tidak dapat dilukakan. Tetapi Hang Tuah mengetahui bahawa kekebalan Taming Sari terletak pada kerisnya. Oleh itu Hang Tuah berjaya merampas keris berkenaan dan membunuh Taming Sari. Keris itu kemudiannya dianugerahkan oleh Betara Majapahit kepada Hang Tuah. Pemilik keris ini akan turut menjadi kebal seperti pendekar Jawa Taming Sari. Hang Tuah telah diutuskan ke Pahang bagi mendapatkan Tun Teja untuk dijadikan permaisuri Sultan Melaka. Ketika Hang Tuah ke Pahang, Melor turun dari Gunung Ledang mencari Hang Tuah.
Melor telah ditawan oleh Tun Ali atas hasutan Patih Karma Vijaya bagi dijadikan gundik Sultan. Atas muslihat Tun Ali juga, Hang Tuah yang kembali dari Pahang akhirnya dapat berjumpa Melor, tetapi Sultan juga turut menyaksikan perbuatan Hang Tuah itu. Melor dan Hang Tuah dihukum bunuh kerana difitnah berzina dengan Melor yang telah menjadi gundik Sultan. Namun, hukuman mati tidak dilaksanakan oleh Bendahara sebaliknya Hang Tuah disembunyikannya di sebuah hutan di Hulu Melaka. Hang Jebat telah dilantik oleh Sultan menjadi Laksamana menggantikan Hang Tuah dan keris Taming Sari telah dianugerahkan kepada Hang Jebat.
Hang Tuah dan empat orang kawannya: Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu menuntut ilmu bersama Adiputra di Gunung Ledang. Hang Tuah telah jatuh cinta pada Melor, anak orang asli yang tinggal di Gunung Ledang dan menjadi pembantu Adiputra. Selesai menuntut ilmu, mereka berlima kembali ke kota Melaka. Pada suatu hari, mereka berjaya menyelamatkan Dato’ Bendahara (iaitu Perdana Menteri) daripada seorang lelaki yang sedang mengamok. Dato’ Bendahara kagum dengan ketangkasan mereka dan menjemput mereka semua ke rumahnya dan seterusnya mengambil mereka untuk bertugas di istana. Sejak itu Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya amat disayangi oleh Sultan hinggalah Hang Tuah mendapat gelar Laksamana. Semasa mengiringi Sultan Melaka ke Majapahit di tanah Jawa, Hang Tuah telah berjaya membunuh seorang pendekar Jawa bernama Taming Sari.
Dalam pertarungan itu Taming Sari, seorang pendekar yang kebal yang tidak dapat dilukakan. Tetapi Hang Tuah mengetahui bahawa kekebalan Taming Sari terletak pada kerisnya. Oleh itu Hang Tuah berjaya merampas keris berkenaan dan membunuh Taming Sari. Keris itu kemudiannya dianugerahkan oleh Betara Majapahit kepada Hang Tuah. Pemilik keris ini akan turut menjadi kebal seperti pendekar Jawa Taming Sari. Hang Tuah telah diutuskan ke Pahang bagi mendapatkan Tun Teja untuk dijadikan permaisuri Sultan Melaka. Ketika Hang Tuah ke Pahang, Melor turun dari Gunung Ledang mencari Hang Tuah.
Melor telah ditawan oleh Tun Ali atas hasutan Patih Karma Vijaya bagi dijadikan gundik Sultan. Atas muslihat Tun Ali juga, Hang Tuah yang kembali dari Pahang akhirnya dapat berjumpa Melor, tetapi Sultan juga turut menyaksikan perbuatan Hang Tuah itu. Melor dan Hang Tuah dihukum bunuh kerana difitnah berzina dengan Melor yang telah menjadi gundik Sultan. Namun, hukuman mati tidak dilaksanakan oleh Bendahara sebaliknya Hang Tuah disembunyikannya di sebuah hutan di Hulu Melaka. Hang Jebat telah dilantik oleh Sultan menjadi Laksamana menggantikan Hang Tuah dan keris Taming Sari telah dianugerahkan kepada Hang Jebat.
Hang Jebat sebagai sahabat karib
Hang Tuah, menyangka bahawa Hang Tuah telah teraniaya dan telah menjalani
hukuman mati.
Hang Jebat (menurut Hikayat Hang Tuah) atau Hang Kasturi (menurut Sejarah Melayu), bertindak derhaka kepada Sultan dan mengambil alih istana. Tidak ada pendekar atau panglima di Melaka yang dapat menentang Hang Jebat (atau Hang Kasturi) yang telah menjadi kebal kerana adanya keris Taming Sari di tangannya. Sultan Mahmud terpaksa melarikan diri dan berlindung di rumah Bendahara. Pada masa itu baginda baru menyesal kerana membunuh Hang Tuah yang tidak bersalah. Inilah masanya Bendahara memberitahu yang Hang Tuah masih hidup.
Hang Jebat (menurut Hikayat Hang Tuah) atau Hang Kasturi (menurut Sejarah Melayu), bertindak derhaka kepada Sultan dan mengambil alih istana. Tidak ada pendekar atau panglima di Melaka yang dapat menentang Hang Jebat (atau Hang Kasturi) yang telah menjadi kebal kerana adanya keris Taming Sari di tangannya. Sultan Mahmud terpaksa melarikan diri dan berlindung di rumah Bendahara. Pada masa itu baginda baru menyesal kerana membunuh Hang Tuah yang tidak bersalah. Inilah masanya Bendahara memberitahu yang Hang Tuah masih hidup.
Hang Tuah kemudiannya telah
dipanggil pulang dan dititahkan membunuh Hang Jebat. Setelah tujuh hari
bertarung, Hang Tuah akhirnya berjaya merampas semula Taming Sarinya daripada
Hang Jebat dan membunuhnya. Dalam pertarungan yang sedih ini, Hang Jebat telah
cuba membela sahabatnya yang telah difitnah. Namun begitu, Hang Tuah telah
membantu sultan yang sebelum itu menghukumnya tanpa sebarang alasan. Sedangkan
Abu Bakar Siddiq R.A juga berkata kepada orang Muslim bahawa jika dia bersalah,
rakyat boleh menjatuhkannya.
Ternyata, kesilapan Hang Tuah yang
tidak berfikir bahawa Allah S.W.T lebih berkuasa dari sultan dan memang tidak
salah Hang Jebat cuba menegakkan kebenaran. Tragedi ini masih menjadi
perbalahan orang melayu sampai sekarang. Namun begitu, ada juga yang menyokong
Hang Tuah. Ini kerana Hang Jebat bukan saja derhaka kepada sultan bahkan telah
membunuh ramai orang/rakyat Melaka yang tidak berdosa dengan mengamuk di dalam
istana dan seluruh Melaka. Tindakan Hang Tuah yang membunuh Hang Jebat mungkin satu
tindakan yang berupa hukuman mati terhadap pembunuh. Sumpah yang terkenal
daripada Hang Tuah ialah “Tak Melayu hilang di dunia” yang bererti suku Melayu
tidak akan punah di bumi ini. “Hikayat Hang Tuah” merupakan sebuah cerita
hikayat Melayu yang menggambarkan dengan terperinci keadaan semasa sewaktu
tersebut.
Hikayat Hang Tuah telah disifatkan oleh pengkaji sebagai menggambarkan tiga zaman yang ditempuhi oleh bangsa Melayu iaitu zaman permulaan, zaman kegemilangan, dan zaman kejatuhannya. Terdapat pertelingkahan mengenai sama ada Hang Tuah benar-benar wujud, ataupun hanya dongengan semata-mata. Ini disebabkan tempoh yang dirangkumi dalam Hikayat Hang Tuah agak lama. Selain itu terdapat pertelingkahan dalam beberapa kitab lain mengenai jalan cerita hikayat Hang Tuah. Masalah ini bukannya satu masalah yang besar dan merupakan satu perkara biasa bagi tokoh silam, sama seperti permasalahan tokoh Raja Arthur atau, tokoh Robin Hood dalam legenda Inggris.
Hikayat Hang Tuah telah disifatkan oleh pengkaji sebagai menggambarkan tiga zaman yang ditempuhi oleh bangsa Melayu iaitu zaman permulaan, zaman kegemilangan, dan zaman kejatuhannya. Terdapat pertelingkahan mengenai sama ada Hang Tuah benar-benar wujud, ataupun hanya dongengan semata-mata. Ini disebabkan tempoh yang dirangkumi dalam Hikayat Hang Tuah agak lama. Selain itu terdapat pertelingkahan dalam beberapa kitab lain mengenai jalan cerita hikayat Hang Tuah. Masalah ini bukannya satu masalah yang besar dan merupakan satu perkara biasa bagi tokoh silam, sama seperti permasalahan tokoh Raja Arthur atau, tokoh Robin Hood dalam legenda Inggris.
Hikayat Hang Tuah (Antara Sejarah
dan Mitos)
Judul: Hikajat
Hang Tuah
Penerbit: Balai Pustaka, Jakarta (Cetakan ke-3, 1956)
Tebal: 511 halaman
***
NAMA Hang Tuah bisa dipastikan tak asing di telinga banyak orang. Sama halnya dengan banyak tokoh yang dianggap berperan dalam sejarah bangsa ini, nama Hang Tuah pun diabadikan pada ruas-ruas jalan di Jakarta dan di beberapa daerah lain lagi. Bahkan, nama Hang Tuah juga diabadikan pada kapal perang pertama milik Indonesia. Pemberian nama itu untuk mengenang kejayaan Hang Tuah yang selalu mencapai kemenangan di laut. Namun, tidak seperti tokoh-tokoh bersejarah lainnya, tak banyak yang tahu siapa Hang Tuah yang diabadikan namanya itu? Apa perannya dalam sejarah negeri ini?
Memang, bisa dikatakan, keterangan tentang siapa dan apa kiprah Hang Tuah tidak ditemukan dalam literatur-literatur sejarah. Beberapa waktu lalu pernah diangkat kisah-kisah tokoh melayu, termasuk Hang Tuah ini, dalam berbagai versi seperti sandiwara radio maupun tayangan sinema di televisi. Tetap saja, Hang Tuah hanya dikenal sebatas tokoh terkenal dari daerah Melayu.
Tak banyak yang tahu kisah Hang Tuah yang dituliskan dalam sebuah buku berjudul Hikajat Hang Tuah tercatat sebagai karya sastra melayu klasik yang paling panjang. Salah satu versi Hikajat Hang Tuah adalah setebal 593 halaman. Buku berisikan Hang Tuah ini dikenal sejak abad ke-18, dan sejak saat itu disebutkan sangat menarik perhatian para peneliti barat. Hikajat Hang Tuah kemudian sangat terkenal, terbit dalam berbagai versi, dan sekitar 20 buku tersimpan di berbagai perpustakaan di dunia.
PADA buku Hikajat Hang Tuah terbitan Balai Pustaka, kisah tokoh yang di Malaysia dianggap sebagai salah satu pahlawan nasional ini diuraikan dalam 24 bab panjang. Pada pengantar disebutkan, buku tersebut disalin dari salah satu naskah tulis tangan huruf Arab. Pada sampul bagian dalam tertulis: “Inilah hikajat Hang Tuah jang amat setiawan kepada tuannja dan terlalu sangat berbuat kebadjikan kepada tuannja”.
Kisah dimulai dengan bab yang menguraikan asal muasal raja-raja di Malaka atau Melayu. Dengan diantar oleh kata-kata: “Sekali peristiwa…”, diceritakan tentang seorang raja keinderaan (kayangan-Red) Sang Pertala Dewa, yang akan mempunyai seorang anak dan dia akan menjadi raja di Bukit Seguntang. Keturunan-keturunan sang dewa inilah dengan segala kemuliaan yang dimiliki kemudian menjadi raja-raja di tanah Melayu.
Hang Tuah diceritakan sebagai anak Hang Mahmud. Dikisahkan, setelah mendengar kabar gembira tentang negeri Bintan sudah mempunyai seorang raja yang tak lain adalah cucu dari Sang Pertala Dewa, Hang Mahmud pun bergegas mengajak istri dan anaknya pindah ke sana. Di Bintan, Hang Tuah muda bertemu dan bersahabat dengan Hang Jebat, Hang Kesturi, Hang Lekir, dan Hang Lekiu. Kelima pemuda itu diceritakan selalu bersama-sama, seperti lima orang bersaudara.
Suatu hari, Hang Tuah mengusulkan pada keempat sahabatnya untuk pergi berlayar dan merantau bersama-sama. Empat sahabatnya pun setuju, dan mereka berangkat berlayar. Di tengah perjalanan, mereka bertemu dan menundukkan tiga perahu yang ternyata adalah musuh Bintan dari Siantan. Kawanan tersebut tak lain adalah kaki tangan Patih Gajah Mada dari Majapahit yang ingin memperluas kekuasaan dengan merompak di Tanah Palembang. Akhirnya, lima sekawan itu diangkat menjadi abdi salah seorang pemimpin di negeri Bintan, yang dipanggil Bendahara Paduka Raja. Dari sinilah kisah perjuangan Hang Tuah yang akhirnya justru mendapat gelar laksamana dari Raja Majapahit dimulai.
Dalam buku, terutama melalui tokoh Hang Tuah dan Patih Gajah Mada, dikisahkan adanya persaingan kejayaan antara Malaka dan Majapahit. Gajah Mada tidak digambarkan sebagai tokoh yang mulia ataupun bijaksana. Ia digambarkan dalam sosok yang begitu berkuasa dan ambisius. Beberapa kali ia menyusun rencana untuk menghabisi Hang Tuah yang dianggap sebagai batu penghalang rencananya untuk menguasai Malaka. Berbicara soal musuh, dalam menjalankan tugas sebagai abdi yang setia dan disegani, Hang Tuah pun di negerinya sendiri beberapa kali harus dibuang bahkan hendak dibunuh akibat fitnah. Fitnah itu sebegitu rupa sehingga salah seorang sahabatnya, yaitu Hang Jebat, pun berkhianat.
Hang Tuah memang membawa Malaka pada kejayaan. Tidak hanya ia berhasil membendung serangan dari Majapahit. Ke mana saja ia diutus dan apa pun tugas yang diemban, selalu membuahkan hasil. Namun, dengan masuknya orang-orang dari Eropa, terutama Belanda, akhirnya kejayaan Malaka dihancurleburkan. Pada bagian akhir dikisahkan, Malaka jatuh ke tangan orang-orang dari Johor dan Belanda. Hang Tuah sendiri dikisahkan masih hidup dan tinggal di negeri Batak, menjadi wali agama dan raja.
Penerbit: Balai Pustaka, Jakarta (Cetakan ke-3, 1956)
Tebal: 511 halaman
***
NAMA Hang Tuah bisa dipastikan tak asing di telinga banyak orang. Sama halnya dengan banyak tokoh yang dianggap berperan dalam sejarah bangsa ini, nama Hang Tuah pun diabadikan pada ruas-ruas jalan di Jakarta dan di beberapa daerah lain lagi. Bahkan, nama Hang Tuah juga diabadikan pada kapal perang pertama milik Indonesia. Pemberian nama itu untuk mengenang kejayaan Hang Tuah yang selalu mencapai kemenangan di laut. Namun, tidak seperti tokoh-tokoh bersejarah lainnya, tak banyak yang tahu siapa Hang Tuah yang diabadikan namanya itu? Apa perannya dalam sejarah negeri ini?
Memang, bisa dikatakan, keterangan tentang siapa dan apa kiprah Hang Tuah tidak ditemukan dalam literatur-literatur sejarah. Beberapa waktu lalu pernah diangkat kisah-kisah tokoh melayu, termasuk Hang Tuah ini, dalam berbagai versi seperti sandiwara radio maupun tayangan sinema di televisi. Tetap saja, Hang Tuah hanya dikenal sebatas tokoh terkenal dari daerah Melayu.
Tak banyak yang tahu kisah Hang Tuah yang dituliskan dalam sebuah buku berjudul Hikajat Hang Tuah tercatat sebagai karya sastra melayu klasik yang paling panjang. Salah satu versi Hikajat Hang Tuah adalah setebal 593 halaman. Buku berisikan Hang Tuah ini dikenal sejak abad ke-18, dan sejak saat itu disebutkan sangat menarik perhatian para peneliti barat. Hikajat Hang Tuah kemudian sangat terkenal, terbit dalam berbagai versi, dan sekitar 20 buku tersimpan di berbagai perpustakaan di dunia.
PADA buku Hikajat Hang Tuah terbitan Balai Pustaka, kisah tokoh yang di Malaysia dianggap sebagai salah satu pahlawan nasional ini diuraikan dalam 24 bab panjang. Pada pengantar disebutkan, buku tersebut disalin dari salah satu naskah tulis tangan huruf Arab. Pada sampul bagian dalam tertulis: “Inilah hikajat Hang Tuah jang amat setiawan kepada tuannja dan terlalu sangat berbuat kebadjikan kepada tuannja”.
Kisah dimulai dengan bab yang menguraikan asal muasal raja-raja di Malaka atau Melayu. Dengan diantar oleh kata-kata: “Sekali peristiwa…”, diceritakan tentang seorang raja keinderaan (kayangan-Red) Sang Pertala Dewa, yang akan mempunyai seorang anak dan dia akan menjadi raja di Bukit Seguntang. Keturunan-keturunan sang dewa inilah dengan segala kemuliaan yang dimiliki kemudian menjadi raja-raja di tanah Melayu.
Hang Tuah diceritakan sebagai anak Hang Mahmud. Dikisahkan, setelah mendengar kabar gembira tentang negeri Bintan sudah mempunyai seorang raja yang tak lain adalah cucu dari Sang Pertala Dewa, Hang Mahmud pun bergegas mengajak istri dan anaknya pindah ke sana. Di Bintan, Hang Tuah muda bertemu dan bersahabat dengan Hang Jebat, Hang Kesturi, Hang Lekir, dan Hang Lekiu. Kelima pemuda itu diceritakan selalu bersama-sama, seperti lima orang bersaudara.
Suatu hari, Hang Tuah mengusulkan pada keempat sahabatnya untuk pergi berlayar dan merantau bersama-sama. Empat sahabatnya pun setuju, dan mereka berangkat berlayar. Di tengah perjalanan, mereka bertemu dan menundukkan tiga perahu yang ternyata adalah musuh Bintan dari Siantan. Kawanan tersebut tak lain adalah kaki tangan Patih Gajah Mada dari Majapahit yang ingin memperluas kekuasaan dengan merompak di Tanah Palembang. Akhirnya, lima sekawan itu diangkat menjadi abdi salah seorang pemimpin di negeri Bintan, yang dipanggil Bendahara Paduka Raja. Dari sinilah kisah perjuangan Hang Tuah yang akhirnya justru mendapat gelar laksamana dari Raja Majapahit dimulai.
Dalam buku, terutama melalui tokoh Hang Tuah dan Patih Gajah Mada, dikisahkan adanya persaingan kejayaan antara Malaka dan Majapahit. Gajah Mada tidak digambarkan sebagai tokoh yang mulia ataupun bijaksana. Ia digambarkan dalam sosok yang begitu berkuasa dan ambisius. Beberapa kali ia menyusun rencana untuk menghabisi Hang Tuah yang dianggap sebagai batu penghalang rencananya untuk menguasai Malaka. Berbicara soal musuh, dalam menjalankan tugas sebagai abdi yang setia dan disegani, Hang Tuah pun di negerinya sendiri beberapa kali harus dibuang bahkan hendak dibunuh akibat fitnah. Fitnah itu sebegitu rupa sehingga salah seorang sahabatnya, yaitu Hang Jebat, pun berkhianat.
Hang Tuah memang membawa Malaka pada kejayaan. Tidak hanya ia berhasil membendung serangan dari Majapahit. Ke mana saja ia diutus dan apa pun tugas yang diemban, selalu membuahkan hasil. Namun, dengan masuknya orang-orang dari Eropa, terutama Belanda, akhirnya kejayaan Malaka dihancurleburkan. Pada bagian akhir dikisahkan, Malaka jatuh ke tangan orang-orang dari Johor dan Belanda. Hang Tuah sendiri dikisahkan masih hidup dan tinggal di negeri Batak, menjadi wali agama dan raja.
DEMIKIAN cuplikan kisah tokoh bernama Hang Tuah dari
salah satu versi terbitan Balai Pustaka. Tak ada yang tahu, siapa sesungguhnya
pengarang Hikajat Hang Tuah. Tahun persis kapan pertama kali kisah ini muncul
pun hingga kini tak bisa dipastikan. Tak ubahnya karya-karya sastra kuno
umumnya, kisah Hang Tuah ini pun diduga pertama kali dikenal berupa cerita
lisan. Kemudian, dalam bentuk naskah tertulis, Hikajat Hang Tuah diduga pertama
kali ditulis pada abad ke-16.
Menurut Prof Dr Sulastin Sutrisno (lihat Ketika Hang Tuah Menjadi Disertasi) yang pernah mengangkat Hikajat Hang Tuah menjadi sebuah disertasi, siapa pengarang sesungguhnya memang sulit dipastikan. Namun, yang jelas, karya tersebut mengundang kekaguman sendiri. Sebagai sebuah kisah fiktif, Hikajat Hang Tuah sarat dengan muatan sejarah. Nama-nama kerajaan dan tokoh memang lekat dengan apa yang tercantum dalam catatan-catatan sejarah. Bahkan ada dugaan, pengarang Hang Tuah tidak hanya berpengetahuan luas karena sarat dengan muatan sejarah, namun juga banyak menggunakan sumber sastra lain. Dugaan ini muncul karena pada beberapa bagian, terdapat kemiripan dengan cerita-cerita klasik lain seperti Kisah Panji, Hikajat Sri Rama, dan sebagainya.
Salah seorang ahli sastra, Sir Richard Windstedt, menyebutkan, karya sastra klasik seperti Hikajat Hang Tuah ini identik dengan syair-syair bermuatan kisah kepahlawanan yang banyak dihasilkan di Jawa pada abad ke-11. Karya-karya ini dikatakan mengubah sejarah menjadi mitos, atau sebaliknya mengubah mitos menjadi sejarah. Dalam Hikajat Hang Tuah, nuansa fiktif maupun mitos di antaranya terwakili melalui ketiadaan keterangan waktu dalam setiap peristiwa, kehadiran negeri kayangan yang dipimpin Sang Pertala Dewa maupun perubahan wujud Hang Tuah menjadi harimau dalam sebuah perkelahian (hal 164).
Tokoh Hang Tuah sendiri pun tak bisa dipastikan sebagai tokoh mitos atau sejarah, meskipun dalam Sejarah Melayu (Malay Annals) disebutkan Hang Tuah mati di abad ke-15. Kitab tersebut, Sejarah Melayu-disusun oleh Mansur Shah salah seorang penguasa di Malaka-yang mencantumkan riwayat Hang Tuah pun diragukan oleh berbagai kalangan. Sir Richard Winstedt menyebutkan, Mansur Shah, dalam Sejarah Melayu, mampu mengangkat legenda tentang seorang pejuang bernama Hang Tuah yang tumbuh saat terjadi perang antara Jawa dan Tamil. Akan tetapi, seperti dikatakan di atas, hampir tidak dapat dibedakan yang mana sejarah dan yang mana mitos. Namun, untuk tokoh seperti Hang Tuah, siapa lagi yang peduli bahwa itu mitos atau sejarah selama dia menjadi ilham etika publik? (nova christina/Litbang Kompas).
Menurut Prof Dr Sulastin Sutrisno (lihat Ketika Hang Tuah Menjadi Disertasi) yang pernah mengangkat Hikajat Hang Tuah menjadi sebuah disertasi, siapa pengarang sesungguhnya memang sulit dipastikan. Namun, yang jelas, karya tersebut mengundang kekaguman sendiri. Sebagai sebuah kisah fiktif, Hikajat Hang Tuah sarat dengan muatan sejarah. Nama-nama kerajaan dan tokoh memang lekat dengan apa yang tercantum dalam catatan-catatan sejarah. Bahkan ada dugaan, pengarang Hang Tuah tidak hanya berpengetahuan luas karena sarat dengan muatan sejarah, namun juga banyak menggunakan sumber sastra lain. Dugaan ini muncul karena pada beberapa bagian, terdapat kemiripan dengan cerita-cerita klasik lain seperti Kisah Panji, Hikajat Sri Rama, dan sebagainya.
Salah seorang ahli sastra, Sir Richard Windstedt, menyebutkan, karya sastra klasik seperti Hikajat Hang Tuah ini identik dengan syair-syair bermuatan kisah kepahlawanan yang banyak dihasilkan di Jawa pada abad ke-11. Karya-karya ini dikatakan mengubah sejarah menjadi mitos, atau sebaliknya mengubah mitos menjadi sejarah. Dalam Hikajat Hang Tuah, nuansa fiktif maupun mitos di antaranya terwakili melalui ketiadaan keterangan waktu dalam setiap peristiwa, kehadiran negeri kayangan yang dipimpin Sang Pertala Dewa maupun perubahan wujud Hang Tuah menjadi harimau dalam sebuah perkelahian (hal 164).
Tokoh Hang Tuah sendiri pun tak bisa dipastikan sebagai tokoh mitos atau sejarah, meskipun dalam Sejarah Melayu (Malay Annals) disebutkan Hang Tuah mati di abad ke-15. Kitab tersebut, Sejarah Melayu-disusun oleh Mansur Shah salah seorang penguasa di Malaka-yang mencantumkan riwayat Hang Tuah pun diragukan oleh berbagai kalangan. Sir Richard Winstedt menyebutkan, Mansur Shah, dalam Sejarah Melayu, mampu mengangkat legenda tentang seorang pejuang bernama Hang Tuah yang tumbuh saat terjadi perang antara Jawa dan Tamil. Akan tetapi, seperti dikatakan di atas, hampir tidak dapat dibedakan yang mana sejarah dan yang mana mitos. Namun, untuk tokoh seperti Hang Tuah, siapa lagi yang peduli bahwa itu mitos atau sejarah selama dia menjadi ilham etika publik? (nova christina/Litbang Kompas).
Hikayat Hang Tuah sebuah Epos Klasik
Isi
hikayat ini mengisahkan keksatriaan dan kesetiaan seorang laksamana Melayu
bernama Hang Tuah. Ia memiliki empat sahabat karibnya, yakni Hang Jebat, Hang
Kesturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka lahir dari kalangan rakyat jelata
dan berhasil menjadi orang penting kerajaan bahkan nama mereka menjadi sangat
masyhur. Pada akhir kisah, Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya dituduh berkhianat
kepada raja, sehingga diasingkan ke tempat yang jauh. Hal ini menyebabkan Hang
jebat marah dan melakukan pemberontakan terhadap raja karena tidak bijaksana
menjatuhkan hukuman terhadap Hang Tuah.
Pemborantakan Hang Jebat ini, membuat raja memanggil Hang Tuah untuk mengatasi pemberontakan itu. Hang Tuah yang dalam hukuman, melakukan saja perintah raja tanpa mengetahui apa alasan pemberontakan yang dilakukan sahabatnya Hang Jebat. Ia tidak tahu kalau Hang Jebat sedang melakukan pembelaan terhadap dirinya. Karena kesetiaannya terhadap raja, Hang Tuah melakukan perlawanan hingga akhirnya Hang Jebat tewas di tangannya sendiri.
Pemborantakan Hang Jebat ini, membuat raja memanggil Hang Tuah untuk mengatasi pemberontakan itu. Hang Tuah yang dalam hukuman, melakukan saja perintah raja tanpa mengetahui apa alasan pemberontakan yang dilakukan sahabatnya Hang Jebat. Ia tidak tahu kalau Hang Jebat sedang melakukan pembelaan terhadap dirinya. Karena kesetiaannya terhadap raja, Hang Tuah melakukan perlawanan hingga akhirnya Hang Jebat tewas di tangannya sendiri.
Hikayat
Hang Tuah ini adalah karya sastra klasik yang muncul masa kejayaan Sultan
Mansur Syah di kerajaan Malaka. Semula berupa sebuah buku yang berisi kisah
yang sangat panjang dan terdapat beberapa versi sesuai naskah tulisan tangan
berhuruf Arab yang sempat ditemukan. Versi-versi itu masing:
1. Naskah Raja Abdul Jalil, yang menjadi raja muda di Perak.
2. Naskah Wan Muhammad Isa, seorang bangsawan yang menjadi menteri negeri di Perak.
3. Naskah Wan Muhammad Saleh, seorang warga kerajaan yang tinggal di Perak
4. Naskah R.J. Wilkinson, seorang ahli bahasa yang berkebangsaan Inggris.
Dari keempat naskah berhuruf Arab itulah, kemudian Hikayat Hang Tuah dibukukan dengan huruf Latin dan diterbitkan di Malaka pada tahun1908. Sementara di Indonesia, hikayat ini pernah diterbitkan sebanyak tiga kali oleh Balai Pustaka masing-masing tahun 1924, 1948 dan 1956. Sumbernya diambil dari naskah berhuruf Arab milik Yayasan Lembaga Kebudayaan Indonesia di Jakarta.
Karena dalam naskah tulisan tangan berhuruf Arab isi hikayat terlalu panjang dan membosankan pembaca, maka Balai Pustaka mengambil inisiatif untuk membaginya dalam 24 bab masing-masing
Bab I : Raja Bintan.
Bab II : Hang Tuah Lima Bersahabat menjadi pegawai raja.
Bab III : Kedatangan orang Jawa ke tanah Melayu.
Bab IV : Raja Malaka dengan Raja Muda.
Bab V : Raja Muda Malaka menjadi raj Keling.
Bab VI : Hang Tuah diutus ke Majapahit.
Bab VII : Hang Tuah digelari Laksamana.
Bab VIII : Patih Gajah Mada hendak membunuh Laksamana.
Bab IX : Laksamana melarikan Tun Teja.
Bab X : Laksamana menyerang Megat Pani Alam di Inderapura.
Bab XI : Laksamana sekali lagi diutus ke Majapahit.
Bab XII : Berbagai-bagai cobaan atas diri Laksamana di Majapahit.
Bab XIII : Laksamana dibuang raja Malaka.
Bab XIV : Hang Jebat mendurhaka.
Bab XV : Laksamana dipanggil Raja Malaka kembali.
Bab XVI : Laksamana bertikam dengan Hang Jebat.
Bab XVII : Kertala Sari dititahkan mengalahkan negeri Malaka.
Bab XVIII: Laksamana diutus ke benua Keling dan ke benua Cina.
Bab XIX : Raja Malaka bertambah besar kekuasaannya.
Bab XX : Terenggano takluk ke Malaka.
Bab XXI : Sultan Mahmud dan Sultan Muhammad.
Bab XXII : Inderapura takluk ke Malaka dan Laksamana kehilangan kerisnya.
Bab XXIII : Laksamana luka dalam peperangan.
Bab XXIV : Penutup.
1. Naskah Raja Abdul Jalil, yang menjadi raja muda di Perak.
2. Naskah Wan Muhammad Isa, seorang bangsawan yang menjadi menteri negeri di Perak.
3. Naskah Wan Muhammad Saleh, seorang warga kerajaan yang tinggal di Perak
4. Naskah R.J. Wilkinson, seorang ahli bahasa yang berkebangsaan Inggris.
Dari keempat naskah berhuruf Arab itulah, kemudian Hikayat Hang Tuah dibukukan dengan huruf Latin dan diterbitkan di Malaka pada tahun1908. Sementara di Indonesia, hikayat ini pernah diterbitkan sebanyak tiga kali oleh Balai Pustaka masing-masing tahun 1924, 1948 dan 1956. Sumbernya diambil dari naskah berhuruf Arab milik Yayasan Lembaga Kebudayaan Indonesia di Jakarta.
Karena dalam naskah tulisan tangan berhuruf Arab isi hikayat terlalu panjang dan membosankan pembaca, maka Balai Pustaka mengambil inisiatif untuk membaginya dalam 24 bab masing-masing
Bab I : Raja Bintan.
Bab II : Hang Tuah Lima Bersahabat menjadi pegawai raja.
Bab III : Kedatangan orang Jawa ke tanah Melayu.
Bab IV : Raja Malaka dengan Raja Muda.
Bab V : Raja Muda Malaka menjadi raj Keling.
Bab VI : Hang Tuah diutus ke Majapahit.
Bab VII : Hang Tuah digelari Laksamana.
Bab VIII : Patih Gajah Mada hendak membunuh Laksamana.
Bab IX : Laksamana melarikan Tun Teja.
Bab X : Laksamana menyerang Megat Pani Alam di Inderapura.
Bab XI : Laksamana sekali lagi diutus ke Majapahit.
Bab XII : Berbagai-bagai cobaan atas diri Laksamana di Majapahit.
Bab XIII : Laksamana dibuang raja Malaka.
Bab XIV : Hang Jebat mendurhaka.
Bab XV : Laksamana dipanggil Raja Malaka kembali.
Bab XVI : Laksamana bertikam dengan Hang Jebat.
Bab XVII : Kertala Sari dititahkan mengalahkan negeri Malaka.
Bab XVIII: Laksamana diutus ke benua Keling dan ke benua Cina.
Bab XIX : Raja Malaka bertambah besar kekuasaannya.
Bab XX : Terenggano takluk ke Malaka.
Bab XXI : Sultan Mahmud dan Sultan Muhammad.
Bab XXII : Inderapura takluk ke Malaka dan Laksamana kehilangan kerisnya.
Bab XXIII : Laksamana luka dalam peperangan.
Bab XXIV : Penutup.
Hikayat
Hang Tuah ini berlandaskan pada kejadian-kejadian yang sesungguhnya terjadi.
Bagi bangsa Melayu, ada suatu kepercayaan, bahwa Hang Tuah itu adalah seorang
Wali Allah dan tidak akan mati-mati. Bahkan ada kepercayaan lain, bahwa Hang
Tuah kini tinggal di hulu Sungai Siak dan menjadi raja bagi semua suku Batak
dan orang hutan. Percaya atau tidak dengan kepercayaan ini, yang pasti tak
seorang pun bisa membuktikannya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Komentar kalian sangat berharga bagi saya